joi, 26 martie 2009

Auto-spaga

Tariceanu a semnat o Hotarare de Guvern prin care isi atribuia pe degeaba cateva sute de mii de euro din bugetul de stat * Firma Automotive Trading Services, la care premierul este actionar, figureaza in HG prin care se suplimenteaza fondurile pentru exproprierea impusa de lucrarile la centura Bucurestilor * Numai ca cei 501 metri patrati pentru care Guvernul voia sa despagubeasca firma ATS se afla acum in proprietatea Cosmo Group SRL

Premierul Calin Popescu Tariceanu a fost la un pas de a primi cadou
din partea statului cateva sute de mii de euro pentru ceva ce nu ii apartinea. Guvernul Tariceanu a decis, printr-o hotarare ce a fost publicata si in Monitorul Oficial, suplimentarea cu 10,7 milioane de lei a fondurilor de despagubire a detinatorilor de terenuri expropriate pentru lucrarile ce au loc la fluidizarea traficului pe DN 1 si centura rutiera a Capitalei. Decizia a fost luata dupa ce pe lista persoanelor fizice si juridice care urmau sa fie expropriate au fost incluse nume noi. Printre acestea se numara si societatea Automotive Trading Services (ATS) patronata de premierul liberal.
Conform Hotararii de Guvern - avizata de premierul Tariceanu si contrasemnata de Barna Tanczos, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, si ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian - 501 metri patrati detinuti de ATS urmau sa fie expropriati. Tinand cont de valoarea preturilor din acea zona, firma lui Tariceanu urma sa primeasca cateva sute de mii de euro. Grav este insa ca societatea premierului putea sa incaseze bani pentru ceva ce nu ii apartine. Asta intrucat terenul nu se mai afla in proprietatea ATS. Interesant este de vazut cine a luat decizia ca ATS sa fie despagubita pentru nimic. Cine a hotarat sa bage cateva sute de mii de euro in conturile firmei lui Tariceanu? Poate fi Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania, casa de avocatura Speranta Todorut, care a lucrat la acest proiect, sau chiar Guvernul Romaniei. Ramane de vazut cui ii apartine "greseala".
Firul decizional

Decizia de expropriere a unor terenuri o ia Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania (CNADR), aflata in subordinea Ministerului Transporturilor condus in prezent de subordonatul lui Tariceanu, Ludovic Orban. Dupa ce a stabilit lista cu exproprierile ce urmeaza a fi facute, CNADR trimite lista catre cabinetele de avocati care trebuie sa clarifice regimul juridic al proprietatilor vizate. Apoi, lista ajunge pe masa ministrului Transporturilor pentru a fi aprobata. Ulterior, ea este trimisa catre Guvernul Romaniei care valideaza sau nu lista. Asa s-a intamplat si in cazul de fata, cabinetul de avocatura care a lucrat la acest proiect fiind cel al Sperantei Todorut. Lista cu persoanele fizice si juridice ce urmeaza sa fie expropriate a fost intocmita in 2006. La propunerea casei de avocatura Speranta Todorut, dupa cum ne-a declarat directorul de imagine CNADR, ea a fost completata cu alte terenuri. Printre acestea si cel al Automotive Trading Services. Intre timp, cei 501 metri patrati au fost vanduti de catre ATS firmei Cosmo Group SRL, in prezent aflata in lichidare. Aceasta modificare nu a aparut insa si in Hotararea de Guvern care a fost publicata in Monitorul Oficial in 18 martie 2008 si care a validat lista cu exproprieri. Astfel, desi nu mai era proprietarul terenului, ATS figura pe lista celor ce trebuia sa primeasca despagubiri.
Premierul n-are incredere in Monitorul Oficial
Acest lucru a fost confirmat ieri chiar de catre premierul Calin Popescu Tariceanu. Acesta a negat ca terenul pentru care firma Automotive Trading Services, la care detine pachetul majoritar de actiuni, este indicata drept proprietar in hotararea de guvern ar mai apartine acestei societati si a precizat ca nu a fost depusa nici o cerere de despagubire. Apoi, Tariceanu a atacat presa si a pus la indoiala deontologia jurnalistilor carora le-a cerut sa verifice informatiile aparute in Monitorul Oficial inainte de a le publica. Fara sa explice insa de ce Guvernul nu verifica propriile acte inainte de a le aproba. Si conducerea Automotive Trading Services sustine ca nu mai detine din iunie 2007 terenul inclus in hotararea de guvern si ca nu a cerut despagubiri.
ATS ameninta cu judecata

"Din luna iunie 2007, firma Automotive Trading Services nu mai este proprietara terenului la care se face referire. Pana la data vanzarii, si in mod logic nici ulterior, firma ATS nu a depus vreo cerere de despagubire si nu a formulat vreo pretentie de nici un fel. Subliniem ca la data publicarii hotararii de guvern mentionate, ATS nu mai era titularul nici unui drept de despagubire pentru care ar fi putut emite pretentii", se arata intr-un comunicat al ATS. Firma precizeaza, totodata, ca isi rezerva dreptul de a se adresa autoritatilor si instantelor competente, in vederea recuperarii prejudiciului material si moral cauzat prin afirmatiile neadevarate si calomniatoare facute, precum si in vederea "tragerii la raspundere a celor vinovati de producerea acestui prejudiciu".
Avocata Todorut nu comenteaza
Avocata Speranta Todorut a refuzat sa comenteze acest caz si sa explice cum a ajuns firma lui Tariceanu pe lista celor ce urma sa incaseze bani desi nu mai era proprietara terenului ce trebuia sa fie expropriat.
"O singura declaratie am de facut: obiectul exproprierii il face imobilul si nu o anumita persoana", ne-a declarat Speranta Todorut. Aceasta face parte din reteaua avocatilor care au primit contracte importante de consultanta juridica din partea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale. Concret, cabinetul individual de avocatura Speranta Todorut se numara printre cele cincisprezece case de avocatura care au primit, in intervalul 2003-2007, in total, suma de 76 de milioane de lei pentru contracte de consultanta si asistenta juridica la diferite proiecte de infrastructura rutiera. Cabinetul Sperantei Todorut a primit, in 2006, 446.296 lei pentru un contract de asistenta juridica la "fluidizarea traficului pe DN 1", pe soseaua Bucuresti-Ploiesti.
Proiect pentru care este nevoie de exproprierea mai multor terenuri, printre care si cel ce a fost detinut de firma lui Calin Popescu Tariceanu. Avocata Speranta Todorut figureaza cu doua sedii ale cabinetului sau de avocatura: pe strada Dristorului, in Sectorul 3, si pe Ion Campineanu, in Sectorul 1. Conform propriilor declaratii, Speranta Todorut a avut drept clienti diverse firme, printre care SNP Petrom, General Import-Export SA, Arcop SRL, Multimpex International Transport
SA, Izoprest SA.
"Nu vad unde este greseala"
Ciudat este ca nimeni nu stie cum a aparut aceasta eroare. Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Barna Tanczos (foto), cel care a contrasemnat HG, sustine ca va cere verificari, iar societatea sefului Executivului nu va mai figura in actul normativ daca nu mai este proprietara terenului.
"Nu stiu cum a aparut pe lista Automotive Trading Services, firma despre care nu am auzit. Noi nu avem posibilitatea la minister sa mergem pe teren si sa verificam proprietarii. Procedura de expropriere este facuta de Compania de Autostrazi si Drumuri si o firma de avocatura, care pregateste documentatia. Apoi se face o evaluare, fara sa se tina cont de cine este proprietar", a declarat, citat de Mediafax, Barna Tanczos. "Daca firma nu este proprietara, o sa cer verificari. O sa intreb daca in timpul procedurilor de expropriere s-a schimbat proprietarul terenului si daca trebuiau sa anunte cand au vandut. Pana s-a parcurs toata birocratia s-o fi schimbat proprietarul. Nu vad unde este greseala. Daca firma nu mai este proprietara, o vom scoate de pe lista si vom introduce noii proprietari. Nu este nici o catastrofa. Nu stiu ce firma de avocatura s-a ocupat de exproprieri. Nu stiu daca poarta vreo vina sau daca ar fi trebuit sa verifice lista proprietarilor. Voi intreba la Compania de Autostrazi", a spus secretarul de stat.
Stefan Sobotka, director de imagine al CNADR, explica aceasta eroare prin faptul ca proiectul de Hotarare de Guvern a fost finalizat in 2006 si aprobat abia in urma cu trei zile. Timp in care regimul juridic al terenului s-a schimbat.