miercuri, 8 iulie 2009

Capitala îşi ignoră turiştii

eşi e vizitat de tot mai mulţi străini, Bucureştiul dispune de un singur punct de informare turistică, instalat în urmă cu două săptămâni. Bucureştenii sunt extrem de modeşti când vine vorba de oraşul în care locuiesc. Ori nu vor să umilească alte capitale europene cu oferta turistică luxuriantă, ori nu sunt prea convinşi că au ceva de oferit. Dovadă că, la mai bine de 19 ani de la Revoluţie, Capitala ignoră cu nonşalanţă nevoia vizitatorilor de a primi informaţii despre oraş.

Turiştii români sau străinii ajunşi pentru prima oară în Bucureşti sunt nevoiţi să se orienteze fără hărţi, broşuri, informaţii despre obiectivele din oraş sau chiar banalele indicatoare din metrouri. Singurele lor şanse sunt să-şi facă un prieten bucureştean ori să apeleze la bunăvoinţa trecătorilor.

Sau să-şi facă drum pe la Aeroportul „Henri Coandă“, unde se află singurul infochioşc, pus la dispoziţie de o companie
privată. Primăria Capitalei ar fi trebuit să instaleze, încă de anul trecut, din luna mai, aşa numitul „Sistem Interactiv Teritorial de Informare a Cetăţenilor“ (SITIC), destinat deopotrivă bucureştenilor şi turiştilor. Licitaţia pentru SITIC a fost câştigată de firma UTI, în 2006. Proiectul, cu valoare iniţială de 6,3 milioane de lei
, este finalizat din punct de vedere tehnic, dar s-a împotmolit în birocraţie şi proceduri.

Estetica întârzie aprobarea

Potrivit directorului Direcţiei de Operaţiuni din cadrul Primăriei Capitalei, Ioana Raicu, sistemul este compus dintr-o reţea de infochioşcuri cu sistem de operare clasic, cu touchscreen, care va avea într-o primă etapă 100 de terminale conectate la un server. Acestea vor fi distribuite pe întreg teritoriul Capitalei, în sediile instituţiilor publice, la intrarea în parcurile din centru sau din cartiere, în teatre, în marile intersecţii, dar şi în gări sau aeroporturi.

Cetăţenii vor putea obţine informaţii, 24 de ore din 24, în română şi engleză, despre administraţia publică, hotărâri de consiliu, dispoziţii ale primarului general, diverse petiţii înaintate de bucureşteni, dar şi hărţi şi informaţii generale despre Capitală, precum istoricul anumitor zone sau obiectivele importante. Pentru o mai bună estetică a mobilierului stradal, infochioşcurile vor fi instalate în cabine de sticlă transparentă, cu bare de inox. Acesta este şi motivul pentru care cheltuielile au depăşit fondurile alocate iniţial, iar primăria încearcă acum să găsească o modalitate de a nu intra în conflict cu legea achiziţiilor publice. Odată aprobat, proiectul va avea nevoie de încă două luni pentru implementare.

MODEL

Primul infochioşc, pe Aeroportul „Henri Coandă“

Măreţul, dar greoiul proiect bucureştean a fost devansat deja de o iniţiativă privată, care se adresează în special turiştilor. În urmă cu două săptămâni, compania Nwg Concept, din Miercurea-Ciuc, a instalat pe Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“ primul infochioşc turistic al Capitalei, cu sprijinul Ministerului Transporturilor. „Tourist Informator“ este un automat digital, dotat cu trei ecrane touchscreen, receptor telefonic antivandalizare, imprimantă, cameră web integrată şi cameră exterioară pentru transmiterea imaginilor live din Piaţa Unirii.

Călătorii pot accesa informaţiile turistice referitoare la Bucureşti şi la celelalte oraşe aflate deja în reţea - Braşov, Predeal, Buşteni, Sinaia, Bran, Mamaia, Miercurea-Ciuc şi Piatra-Neamţ. Telefonul ataşat sistemului poate fi utilizat gratuit de către călători pentru a contacta unităţile înscrise în sistem, informaţiile se pot printa, iar infochioşcul funcţionează şi ca hotspot, dând posibilitatea călătorilor să se conecteze gratuit la internet. Utilizatorii pot găsi informaţii despre cazare
, gastronomie, servicii turistice, atracţii locale, muzee, biserici, instituţii culturale, zone de agrement, trasee turistice, arii protejate, starea vremii, mersul trenurilor, transport
în comun, excursii şi evenimente, dar şi hărţi, adrese, telefoane utile şi imagini webcam.

Sistemul afişează datele de contact ale unităţilor, imaginile acestora, localizarea lor pe hartă, modalităţile de acces, tarifele practicate şi dotările. Informaţiile apar în română, franceză, engleză şi germană. Luna aceasta, un nou punct de orientare va fi instalat la Gara de Nord. Reprezentanţii companiei au mai încercat să monteze alte două aparate în centrul Bucureştiului, însă primăria le-a refuzat aprobările, invocând instalarea „Sistemului Interactiv Teritorial de Informare a Cetăţenilor“.