miercuri, 18 februarie 2009

Filmele noastre zguduie Parisul

elicula "A fost sau n-a fost?" a avut parte de aprecieri elogioase la festivalul "Le Paris du Cinema Roumain".

Filmele noii generatii de cineasti romani fac sali pline la Paris. Festivalul „Le Paris du Cinema Roumain”, organizat de asociatia culturala Art Roumain si Cinematograful Le Latina, prezinta, intre 30 ianuarie si 6 februarie, sapte lungmetraje, doua programe de scurtmetraje, documentare si, mai ales, ii face sa coboare de pe ecran sau de pe generic pe actori si pe regizori, in sala, langa public.

Primul spatiu de intalnire a fost vechea sala de teatru a Palatului Behague din Paris, din 1939 sediul Ambasadei Romaniei. Pe scena pe care a dansat candva Isadora Duncan, patratul stramt al ecranului de proiectie transforma deodata spatiul bizantin, incat te astepti sa aiba loc un performance.

Mai ales ca toata lumea e servita cu tuica fiarta, discursuri de bun venit si prezentari atat de discrete ale invitatilor incat, sub boltile intunecoase, ca de biserica, actrita Luminita Gheorghiu, regizorii Radu Mihaileanu sau Corneliu Porumboiu par niste figuranti intr-o piesa misterioasa. Sala e plina ochi, gata sa vada „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii”, de Catalin Mitulescu. Si el, si Dorotheea Petre, actrita principala, aluneca repede-repede in umbra arcadelor. Filmul e dens, ca si frigul aspru din sala bizantina pe care Ambasada Romaniei isi propune sa o renoveze candva. La final, vecinul spectator, de peste 20 de ani la Paris, imi spune ca i se pare un film trist, greu.

Filme pentru „vechile rani”

Pentru publicul care vine sa vada „le Paris du Cinema Roumain”, majoritatea romani plecati de multa vreme de acasa, filmele noii generatii de cineasti par sa panseze si deopotriva sa redeschida rani. Proiectiile au loc la Cinematograful Le Latina, pe rue du Temple, la doua minute de Primaria Parisului. Inainte de filmul „A fost sau n-a fost?”, Radu Mihaileanu, ales presedinte de onoare al festivalului, promite o „saptamana infernala”, pentru ca ruleaza numai filme de exceptie.

Publicul rade, nestiind ca gluma lui Mihaileanu e, partial, adevarata: „Am sa vorbesc o ora si jumatate intruna, pentru ca n-a ajuns copia
filmului din Romania. Asa arata Romania integrarii”. Silvia Balea, directorul cinematografului si coorganizator al festivalului, traduce in franceza, cu emotie si caldura, vorbele Luminitei Gheorghiu, dupa ce anunta ca romanca e in gratiile criticilor americani: „Daca i-am cucerit pe critici, as vrea sa cuceresc acum sufletul publicului”.

Porumboiu, revelatia francezilor

Criticul francez Michel Ciment, de la revista de cultura cinematografica „Positif”, vorbeste despre filmul lui Corneliu Porumboiu ca despre o revelatie. Regreta ca francezii n-au curajul sa vorbeasca despre lucrurile grave din istoria lor cu acelasi umor coroziv cu care o fac tinerii cineasti romani, in buna traditie a lui Caragiale, Ionescu, Cioran.

Pe Silvia Balea o gasesc la final in fata cinematografului, gata sa incalece motocicleta si sa dispara, grabita, in Paris. De 16 ani director al Le Latina, Silvia vorbeste curent toate limbile latine si-si regaseste cu eleganta cuvintele romanesti in conversatie. A plecat din tara de 25 de ani. „Sunt foarte multe talente in acest moment, cu filme premiate in festivaluri: un argument in plus
ca la Paris sa se vorbeasca despre noua generatie de cineasti romani”.

„A fost sau n-a fost?” a lasat spectatorii cu sufletul tulbure: s-a ras pana la lacrimi in sala arhiplina si s-a plans odata cu stingerea felinarelor, in cadrele de final. Pariul filmului romanesc la Paris pare castigat.

Proiectii

Cinema pe alese

Un prim festival de film romanesc la Paris a fost organizat in 1990, de Uniunea latina. Victor Rebengiuc a venit atunci sa le prezinte francezilor filmul „Morometii”. Festivalul „Le Paris du Cinéma Roumain” a fost initiat acum doi ani de Silvia Balea, directoarea Cinematografului Le Latina, si Daniel Burlac, presedintele fundatiei ArtRoumain.

Pana marti, 6 februarie, publicul parizian va putea urmari, printre altele, „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii” si „Ryna”, „Hartia va fi albastra”, „Legaturi bolnavicioase” si scurtmetrajele „Sasa, Grisa si Ion”, „Cand se stinge lumina”, de Igor Cobileanski, si „Lampa cu caciula”. Muzicalul „Veronica” va fi proiectat in prezenta Margaretei Paslaru.