vineri, 20 februarie 2009

Ieri am avut noroc: poliţistul a fost bun… Dar mâine?

eri, în timp ce făceam un reportaj despre moldovenii care aşteaptă în faţa Consulatului României pentru a obţine vize, de mine s-au apropiat doi carabinieri. Fără să se prezinte, ei mi-au cerut să le dau filmul din aparatul foto, căci, din spusele lor, în preajma Consulatului nu am dreptul să fotografiez. Le-am zis că e un aparat digital scump şi nu o să li-l dau, cu atât mai mult cu cât făceam poze în stradă, la vreo 20 de m depărtare de Consulat. Carabinierii erau foarte insistenţi.

- Nu plecaţi de aici până nu ne daţi fotoaparatul să ştergem pozele.

- De unde ştiu cine sunteţi dvs.? Văd doar că purtaţi haine de poliţişti şi atât.

- Sunt locotenent Iurcu din trupele de carabinieri. Apoi îi ordonă subalternului său să cheme prin staţia radio duba să mă ducă la secţia de poliţie.

- Vă rog să-mi explicaţi ce am încălcat şi unde e scris că nu am dreptul să fotografiez?

- E scris în Regulament. Şi-i ordonă carabinierului de alături să-mi arate Regulamentul. Acela a scos din raniţă o broşură mototolită, cu coperta murdară şi, chipurile, căuta indicaţia cu pricina. N-a mai găsit-o.

Am început să mă revolt pentru că, începând cu 1 ianuarie, de mai multe ori am făcut poze în faţa Consulatului, fără să fiu preîntâmpinată că acest lucru este interzis. În sfârşit, locotenentul a sunat pe cineva. I-a spus că sunt ziaristă şi că fac mare zarvă. După ce a închis, mi s-a adresat: „Mi-au spus să iau decizie singur ce să fac cu dvs. Aveţi noroc că astăzi sunt bun. Puteţi pleca, că cine ştie ce-o să mai scrieţi…!”. Până la urmă, nu mi-a fost clar dacă într-adevăr există acel regulament sau poate este o nouă metodă de-a carabinierilor de a intimida ziariştii care încearcă să afle dacă, totuşi, RM nu mai are nevoie de cele două consulate care urmau să fie deschise la Cahul şi Bălţi. Ca să aflăm răspuns la întrebarea dată, am contactat surse de la MAI, şi am aflat că nu e un regulament al ministerului, ci e un regulament intern al Consulatului. Însă surse din cadrul Ambasadei României ne-au declarat că ei nu au nicio treabă cu fotografierea în stradă. „Există o reglementare în acest sens, doar că se referă la interiorul Consulatului, unde se poate filma sau fotografia doar cu aprobarea şefului misiunii. Restul este domeniu public care se supune legilor RM. Noi n-avem nicio influenţă în acest sens”.

Solicitat de TIMPUL
, Vitalie Nagacevschi, preşedintele Asociaţiei „Juriştii pentru Drepturile Omului”, ne-a spus că „nu există nicio interdicţie în privinţa fotografierii misiunilor diplomatice”. Dar dacă, totuşi, există una neoficială?... Oricum, ieri am avut noroc şi mi-am făcut datoria de ziarist - ieri poliţistul a fost bun…

Cei care nu au timp să aştepte pleacă la Consulatul de la Odesa

„În ultimele zile am încercat de zeci de ori să mă programez on-line pentru a obţine viză de călătorie în România, dar de fiecare dată îmi apare următorul anunţ: „Nu mai sunt locuri disponibile. Vă rugăm reveniţi”. Am venit la Consulat în speranţa că voi găsi pe cineva să mă ajute. Stau aici de dimineaţă şi mi se pare că am pierdut timpul în zadar”, mi s-a plâns E. C. din Cahul. „Câteva zile la rând am fost la Consulat să văd cum stau lucrurile. Am găsit o persoană care s-a angajat să mă programeze contra unei sume de bani. Mi-a zis că sunt programată pentru astăzi. Stau aici de dimineaţă, o aştept şi nu mai vine. Mă tem că m-a dus de nas. Nu mai ai la ce trăi în ţara asta. Din acest motiv se duc ai noştri peste hotare şi nu se mai întorc”, mi-a spus A. D. din Căuşeni. „Am nevoie de viză în regim de urgenţă. Am venit azi fără a fi programată, dar mi se pare că nu voi obţine nimic. Trebuie urgent să deschidă cele două consulate. Sunt unii care locuiesc tare departe şi apoi rândul ar fi mai mic”, a fost de părere G. S. din Rezina.

Astfel, chiar dacă oamenii nu mai riscă să-şi dea numele, spusele lor sunt dovadă a faptului că declaraţia ministrului Andrei Stratan - precum că nu mai e nevoie de a deschide consulate ale României la Cahul şi Bălţi, deoarece numărul solicitanţilor de vize a scăzut - este cel puţin mincinoasă. Ministrul Stratan, însă, nu are de unde să ştie asta, căci el nu are nevoie de viză. Iar oamenii… Cei care nu au timp să aştepte până vor reuşi să se programeze, pleacă la Consulatul de la Odesa, unde viza se obţine