miercuri, 18 februarie 2009

"Simt ca Sibiul respira un aer cultural de exceptie"

Are 54 de ani, ochi albastri si limpezi, o privire blanda si inteligenta, manuieste arcusul cu o gratie nativa. Alexandre Dubach s-a nascut si traieste in orasul Thun (Elvetia), unde a devenit unul dintre „icon”-urile vietii culturale locale. Duce o existenta simpla, se bucura de viata si de pasiunea sa pentru muzica, in special pentru partiturile lui Niccolo Paganini. Este posesorul a numeroase premii la festivaluri de gen din lume si a primit recunoasterea internationala pentru inregistrarile cu integrala celor sase concerte pentru vioara ale lui Paganini, alaturi de Orchestra Filarmonica din Monte Carlo si sub bagheta lui Lawrence Foster. La inceputul lunii februarie, Alexandre Dubach a sustinut doua concerte foarte aplaudate la Sibiu si Medias, alaturi de Orchestra Filarmonica de Stat din Sibiu.
- Domnule Alexandre Dubach, cum ati ajuns la o cariera in domeniul muzical? Care au fost primii pasi?
- Am inceput sa studiez vioara din pasiune pentru sunetele sale fine, inca de la varsta de 7 ani. Se intampla acest lucru in orasul Thun, in Comunitatea Elvetiana, un oras la fel de vechi precum Sibiul, in casa familiei mele, care nu sunt muzicieni de profesie, dar sunt indragostiti de muzica buna. La 9 ani am primit primul premiu la Concursul national de vioara al Elvetiei. Apoi au venit o serie lunga de alte premii si ocazia de a studia impreuna cu violonisti de renume, intre care pot sa-i amintesc acum pe Yehudi Menuhin, Nathan Milstein, Ulrich Lehman sau Salvatore Accardo. Sub ghidajul lor am incheiat studiile la Conservatorul din Fribourg, unde am putut primi calificativele cele mai bune. Sunt oameni carora le port o amintire foarte frumoasa. Au fost muzicieni de exceptie, compozitori sau violonisti de geniu si oameni cu un spirit stralucitor.

Secretul viorii de la 1721

- În ce locuri ati concertat? Cum ati ales Romania si Sibiul?
- În 20 de ani, am avut ocazia sa cant in multe locuri si cu muzicieni de mare valoare, intre care si multi romani. Ar fi nedrept sa-i amintesc aici doar pe unii dintre ei, asa ca nu o sa dau nume. Am concertat in orase mari din China, Elvetia, Germania, Australia, Statele Unite, Franta si de foarte multe ori in orasele mari din Italia. Italia este un taram magic pentru un violonist datorita vechii sale traditii in compozitia de muzica. În Romania, va marturisesc, sunt pentru prima data. Am ajuns la Sibiu la propunerea prietenilor mei de la Filarmonica si pot sa va spun ca am fost cucerit de aspectul sau istoric, ingrijit. Îmi plac orasele vechi si simt ca Sibiul respira un aer de exceptie, un aer care incurajeaza o viata
culturala foarte diversa. E drept ca nu am avut ocazia sa vad orasul inaintea concertului, dar sper sa am timp suficient ca sa vad principalele sale atractii, muzeele despre care am auzit lucruri foarte interesante.
- Ce inseamna sa alegi o cariera muzicala? Care sunt conditiile principale pentru ca un muzician sa ajunga la un asemenea nivel?
- Cariera muzicala cere, este adevarat, multe sacrificii. Dar acestea nu au un caracter definitiv, daca te indrepti inspre muzica din pasiune. Normal, pentru a ajunge un bun instrumentist, este nevoie de exercitiu, de studiu intens de la varste destul de mici. Dar mai este nevoie de talent, de daruire si de sprijin din partea familiei. Nu e usor deloc sa te impui acum ca violonist pentru ca in acest domeniu exista o concurenta fantastica, iar maiestria se obtine la varste fragede.
- Cantati cu o vioara foarte veche, ce are un sunet special. Este singura pe care o folositi? Care este povestea ei?
- Ma bucur ca ati remarcat acest lucru. Într-adevar cant cu o vioara care imi este foarte draga. Practic suntem nedespartiti, desi ocazional mai folosesc si alte piese. Instrumentul acesta a fost creat in anul 1721 de lutierul Nicola Gagliano, care avea atelierul in Napoli, Italia. O am de 20 de ani, am cumparat-o de la un magazin specializat in instrumente cu coarde din Milano, Italia. Îmi place sunetul ei, este un sunet curat, cu vibratii foarte speciale mai ales atunci cand rasuna in mainile unui violonist experimentat. Nu as putea sa spun ca are o istorie foarte aventuroasa, pentru ca nu am aflat care a fost proprietarul ei inainte sa o cumpar. Dar e o vioara buna pe care imi place sa cant. Ocazional mai cant si pe alte viori mai noi, dar vioara aceasta este una foarte buna, are secretul ei, cum se spune…

"Am jucat odata rolul unui lautar de strada"

- Cum este omul Alexandre Dubach? Ce pasiuni aveti in afara muzicii?
- Cred ca sunt un om obisnuit in compania caruia ceilalti se simt destul de bine, se simt comod. Îmi place sa am prieteni, care si ei sunt oameni obisnuiti, cu pasiune pentru muzica buna, pentru artele frumoase. Îmi place sa calatoresc. Uneori imi place sa joc mici roluri alternative si sa apar in productii muzicale in care nu sunt neaparat solist. Am jucat odata rolul unui lautar de strada intr-o productie dupa „Contesa Maritza” a lui Kalman si m-am simtit foarte bine. Nu sunt un om pretentios.
- Ce planuri de viitor aveti?
- Nu am o agenda foarte complicata. Acum sunt la Sibiu si apoi vom merge la Medias, am aflat ca e un alt oras medieval din apropiere. Cred ca este o sansa pentru mine si pentru colegii mei din Orchestra Filarmonica din Sibiu, ocazia aceasta de a canta impreuna. Romania are o traditie muzicala recunoscuta si instrumentisti foarte buni. Nu refuz propunerile de concert, indiferent de unde vin ele. Lucrez uneori cu agentul meu de concerte, dar imi aleg participarile si singur. Asa am ajuns la Sibiu. Imi place sa-mi creez programul de concert intr-o maniera personala, sa-mi fac propriile aranjamente muzicale. Mi se pare reconfortant si activitatea in sine constituie o buna modalitate de studiu, de exercitiu.

Sambata si duminica in programul capitalei culturale europene:

Tezaure umane vii - expozitie, Casa Hermes, Muzeul Astra, ora 10

Sibiu, oras european - expozitie, Muzeul de Istorie, ora 10

Cercul Literar de la Sibiu - conferinta Virgil Nemoianu, Libraria Carturesti, Bucuresti, ora 17

Vremea dragostei, vremea mortii - spectacol de teatru, sala TNRS, ora 19

Concert live Traffic - Imperium Pub, ora 20.30

Videoteca sentimentala - proiectii video
, Imperium Pub, duminica, ora 20.30

Bilete epuizate la concertele Scala din Milano

Biletele de intrare la concertele Ansamblului Instrumental Scala din Milano, programate pentru sfarsitul lunii februarie la casa Salii "Thalia" din Sibiu, au fost vandute rapid. Acestea au fost puse in vanzare joi dimineata. Potrivit reprezentantilor Asociatiei "Sibiu - CCE 2007", coorganizatori ai evenimentului, cele 150 de bilete pentru public au fost puse in vanzare pentru cel de-al doilea spectacol, programat pentru data de 26 februarie, pentru ca restul locurilor la concerte au fost ocupate numai pe baza de invitatie.

Francezii au facut rezervari on-line la “Oratoriul de Paste”

Directorul general al Filarmonicii de Stat din Sibiu, Ioan Bojin, a declarat ca interesul melomanilor pentru acest eveniment a fost foarte mare. "Desigur, cei de la Scala din Milano sunt niste nume in lumea artistica mondiala, dar noi nu am gresit cu nimic. De altfel, un interes foarte mare exista si pentru restul evenimentelor programate la Filarmonica si pot anunta publicul interesat ca deja sunt rezervate peste un sfert din biletele disponibile pentru concertul special al Filarmonicii sibiene, «Oratoriul de Paste». Peste 30 de bilete au fost rezervate on-line, pe Internet, din Franta, si nu putem sa-i impiedicam pe acesti oameni sa vina sa audieze concertul", a spus Bojin. Evenimentele culturale de anvergura programate in 2007 la Sibiu se bucura de un interes foarte mare, lucru confirmat si de directorul Teatrului National "Radu Stanca" din oras, Constantin Chiriac, care este si vicepresedintele Asociatiei "Sibiu - CCE 2007". "Cu biletele este o adevarata problema, pentru ca si la premierele noastre casa este deja aproape inchisa. Ne asteptam sa se intample la fel si la spectacolele programate in cadrul Festivalului International de Teatru de la Sibiu, dar acestea sunt posibilitatile de spatiu actuale. Va asigur insa ca vom avea tot timpul bilete disponibile pentru public", a adaugat Chiriac.